De Uitstootvoorspeller: ligt de vermindering van uitstoot op koers?
Division Q, zusterbedrijf van Koppert Cress, ontwikkelde samen met Gibbs Analytics Consulting de ‘Uitstootvoorspeller’, een prognosetool voor toekomstige CO2e-reducties. De tool ondersteunt Koppert Cress bij het realiseren van hun ambitieuze reductiedoelstellingen: het bedrijf wil toe naar een klimaatpositieve bedrijfsvoering per 2026. Door de emissieberekeningen te koppelen aan de omzetverwachtingen kan Koppert Cress de impact van duurzaamheidsinspanningen inschatten. Via scenario’s kan het bedrijf de meest effectieve reductieroute bepalen.
Duurzaamheidsverslagen en CO2-rapportages inventariseren de emissies van het afgelopen jaar. En terugkijken is cruciaal om de grootste emissiehotspots in de bedrijfsvoering te identificeren. Maar om een ambitieuze reductiedoelstelling te realiseren, is juist vooruitkijken van belang.
Emissiereductie via zusterbedrijf Division Q
De glastuinbouwsector heeft als doel om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Koppert Cress wil daar op vooruitlopen. Het bedrijf zette al grote stappen om de eigen uitstoot te beperken (scope 1 en 2). Zo was het bedrijf al in 2010 een van de eerste grootschalige gebruikers van ledverlichting. Via zonnecollector Hortizon, aquathermie en de watergekoelde led-verlichting wordt warmte geoogst en ondergronds gebufferd met het WKO-systeem. Ook wordt gewerkt aan een aardwarmte-aansluiting. Daarnaast zorgen duurzamere productverpakkingen voor een lagere uitstoot en een hogere recyclebaarheid. Alle duurzaamheidsprojecten zijn ondergebracht bij zusterbedrijf Division Q, dat de footprint reduceert door eigen projecten en samenwerkingen in de keten.
Eerder dan 2040 klimaatneutraal
In samenwerking met Forliance stelt Koppert Cress jaarlijkse de eigen uitstoot vast. In 2023 kwam deze op 23.252 ton CO2e (scope 1, 2 en 3). Het bedrijf stelt zich tot doel om de emissies, inclusief scope 3, in 2036 te reduceren tot 1.650 ton CO2e-uitstoot. Belangrijke componenten zijn de teelt in een hightech kas, en vanwege de wereldwijde markt transport en verpakking. “Er zal altijd enige uitstoot blijven”, geeft Division Q-directeur Bart van Meurs aan. “Maar we hebben als doel om die tot het uiterste minimum te beperken. Vanaf 2026 gaan we onze uitstoot intern beprijzen. Daarmee wordt de business case van reducerende maatregelen sneller interessant. Een duurder proces, maar op de langere termijn verdient de versnelde reductie zich weer terug.”
Verduurzamingstrajecten onderling vergelijken
Inmiddels lopen er 36 projecten met elk hun eigen impact op de voetafdruk, vaak ook meerdere projecten binnen hetzelfde thema. Elk project heeft daarbij een eigen roadmap. Maar wat is de gezamenlijke impact van deels overlappende projecten? Hoe vergelijk je de impact van overstappen op geothermie, waardoor de gaskraan dicht kan, met een project dat het gewicht van alle verpakkingen 10% reduceert? In hoeverre dragen die twee projecten samen bij aan het behalen van de emissiedoelen? En staat de impact van zo’n project in verhouding tot de kosten? Om die vragen sneller te kunnen beantwoorden schakelde Division Q de hulp van Gibbs Analytics Consulting in. Het resultaat van de samenwerking is de Uitstootvoorspeller, een tool die prognoses maakt van de verwachte CO2e-emissies.
Koppeling aan prognoses
De Emissievoorspeller is gekoppeld aan de prognoses die Gibbs voor Koppert Cress maakt en sluit aan bij de jaarlijkse emissieberekeningen. Voor alle bedrijfsactiviteiten worden subprocessen gekwantificeerd, bijvoorbeeld de verbranding van aardgas of de gebruikte hoeveelheid verpakkingsmateriaal. In de tool worden de subprocessen meegenomen die gezamenlijk de overgrote meerderheid van de totale uitstoot veroorzaken. De vertaling naar CO2-equivalenten maakt processen onderling beter vergelijkbaar. Deze vertaling is gebaseerd op factoren uit officiële databases, zoals EcoInvent. Op basis van de verwachte hoeveelheid verkochte cressen schat de tool het aantal vervoerskilometers en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in.
Scenario’s doorrekenen
Om goed zicht te krijgen op de impact van alle projecten is het nodig om deze ook in onderlinge samenhang te kunnen beoordelen. Het is immers mogelijk dat verschillende projecten ‘dezelfde’ CO2 besparen. Bijvoorbeeld: de keus voor lichtere verpakkingen heeft minder impact wanneer voor het transport per vliegtuig (deels) wordt vervangen door de trein. Daarom kan de gebruiker voor elk project zelf diverse parameters instellen, zoals het gewicht en de samenstelling van de verpakkingen, de efficiëntie van de kas of het transportmiddel waarmee de cressen geëxporteerd worden. Aan de hand van een startdatum kan het project op de tijdlijn worden geplaatst. Een scenario bevat een aantal projecten en een set gekozen parameters.
Over Division Q
Een proeftuin voor Startups. Division Q heeft de missie om de glastuinbouwsector te verduurzamen door het ontwikkelen en realiseren van innovatieve technologieën. Werkt daarom graag samen met startups die hier een oplossing voor hebben. Division Q geeft de ruimte om te experimenteren met een pilot, is bereid nieuwe ideeën te implementeren als launching customer en deelt graag het podium om dit verhaal te vertellen aan de sector. Door een eigen investeringsfonds is er ook de mogelijkheid om te investeren in duurzame startups. Met een groot netwerk in de sector en veel kennis en ervaring in het opschalen van innovaties in de kas, brengt Division Q als investeerder veel meer dan alleen een financiële bijdrage.
Over Gibbs
Gibbs ontwikkelt analyticsoplossingen op maat en maakt organisaties slimmer. Gibbs identificeert kansen om waarde te creëren met data. Maakt geavanceerde analyticstechnieken toegankelijk. In een toepassing op maat waar een team zelf mee verder kan met als uitgangspunt blijvende impact realiseren. Daarbij draait het om meer dan alleen techniek. Gibbs is opgericht in 2008 en inmiddels uitgegroeid tot een gerespecteerd bureau met een brede kring van opdrachtgevers, zowel commercieel als non-profit, die actief zijn binnen een veelheid aan sectoren. De projecten zijn voornamelijk gerelateerd aan marketing, sales en pricing, maar ook financiële en logistieke vraagstukken komen voorbij.